Dobi

Satu tempat di Taiping nie, dr aku kecik sampai skang masih kekal sebagai tempat dobi… kat situ ada satu kawasan lapang tempat dia org sidai kain2 yg telah di basuh…

Dulu, tempat dobi nie, ada banyak kolah kecik2… di situlah dia org menyental, kemudian membilas dan akhir skali memerah pakaian yg dibasuh, semuanya dgn tangan… masa tu mana ada kedai dobi yg guna mesin laie… dan tenaga kerja kebanyakan kaum india…

itulah yg aku dpt ingat…

Skang, tempat tu masih ada, cuma kolah2 kecil tu dah pupus… kerja2 membasuh pakaian kini diganti dgn mesin2… ada lebih kurang dr 3-4 kedai dobi berselang pintu di situ… semua masih berkongsi tempat jemuran…

aku penah tgk dlm Nat Geo kisah ttg dobi di India, yg mana masih guna kolah kecik2… sayangnye kat sini dah takde.. kalau ada mesti best buat photo documentation….

6 Comments

Filed under Fotofolio

6 responses to “Dobi

  1. “photo documentation” dgn 135mm f2 mmg gempak mean…..

  2. foto documentation?mcmana tu mean aku nak tgk contoh..heheh cita2 nak jd photojournalist tp itu pn xtau..bila la bleh pi shoot mcm ni ngan hg bro?

    • azmeanaziz

      nie dr pemahaman aku le.. kalau salah… sapa2 tlg pebetulkan…. terutama ajis dr tpg, yg lebih terror bab nie…
      foto documentation tu, adalah gabungan beberapa photojournalism utk menyampaikan keseluruhan cerita…
      sekeping gmbr = photojournalism
      bnyk keping photojournalism = photo documentation…
      mcm yg aku pi kilang arang dulu… kira photo documentation la kot…

      nak shoot ngan aku..?? aku dah ada plan… nnti kita discuss…

  3. waw…..cantik gambo2 azmean ni……..abah suka …

Leave a Reply

