Kuala Gandah : Elephants Sanctuary

Pertama skali, tima kasih kat kawan aku “Kopi” yg mengajak aku ke Kuala Gandah… tak penah aku dgr nama tempat nie… bila ditanya apa ada kat situ, Kopi kata ada gajah…

Kuala Gandah nie terletak dlm negeri Pahang,kira2 sejam setengah perjalanan dr KL… kiranya nie adalah kali ke 2 aku memasuki pantai timur, selepas Kuala Koh dulu…

Pelawat2 dikehendaki mendaftar terlebih dahulu sblm masuk ke pusat jagaan, dan tiada bayaran dikenakan…. cuma derma ikhlas dr kita sj… pas kebenaran menunggang gajah dan mandi bersama gajah besar, terhad kpd 120 pas dlm sehari…. jadi siapa cepat dia dpt… selain dr tu, hanyalah pas kebenaran utk memberi makan gajah dan mandi bersama gajah kecil…

Gajah yg paling tua dlm pusat jagaan nie berumur lebih kurang 76 thn… dah tua tu… ada juga gajah dr India dan Myanmar, selain gajah yg diselamatkan dr negeri Perak dan Johor…

Menurut penjaga gajah kat situ, pagi2 gajah2 akan dilepaskan ke dlm hutan, tapi hutan tu berpagar… dlm pukul 2 ptg baru la gajah2 tu balik utk mandi, makan dan aktiviti bersama pelawat… kiranya kalau pi pagi2, mmg tada gajah le…. ada pon gajah yg kecik2 ja…

Di bawah adalah gmbr2 yg sempat di ambil di situ…


nie gajah yg masih kecil, umor dlm 4-8 thn kalau tak silap… depa akan bergerak ke kiri dan ke kanan seolah2 mcm menari… bila ditanya kpd penjaga, dia kata itu cara utk elakkan kaki cramp… kalau berdiri statik ja, dgn berat badan yg mcm tu, mmg senang la kena cramp… mmm…. gajah cramp mcm mana ek..?


gajah keluar dr kandang menuju ke sungai utk mandi…


gajah2 dewasa baru sampai dr hutan, terus ke sungai… semuanya “comot” dgn lumpur…
time nie, gajah2 kecik dah naik…

sessi bagi makan plak… makanan adalah buah2an spt tembikai, betik dan timun.. selain tu batang pisang…

dan nie pulak, gajah yg paling muda… berumur 7 bulan… masih minum menggunakan botol…

 

si kecik mandi bersama kanak2…

di pusat jagaan nie, terdapat dua ekor gajah yg istimewa…


gajah nie tada ekor… alkisahnya dimakan oleh harimau… terdapat juga bekas gigitan harimau pd badannya…


kaki gajah nie kudung akibat terkena jerat…

mmg tak dinafikan, pd mula tu rasa takut juga bila gajah2 nie berjln di tepi kita… walaupon yg kecik2… apatah laie yg besar2… tapi lama kelamaan baru la terasa biasa…

satu laie pengalaman yg menarik…

4 Comments

Filed under Fotofolio

4 responses to “Kuala Gandah : Elephants Sanctuary

  1. wow! cantik..

    bestkan🙂

  2. ghazalihariri

    Mean,
    aku rasa kita kena kelentong la ngn penjaga gajah tu
    haha
    mana mungkin gajah cramp
    yang macam menari tu is actually a symptom yg menunjukkan gajah2 tu stress
    huhu

    anyway, nice photos Mean

    • azmeanaziz

      hehe… tah le kena kelentong ke apa ka… mcm betul pon ada… mcm hg kata depa stress pon, ye jugak… mmm.. tah le… kena tanya gajah tu sendiri.. hehehe..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s