Hari Raya 2010

Sehingga umor skang nie, seingat2 aku, hanya 3-4 kali aku beraya di luar negara.. tu pon masa study dulu laa.. yg lelain semua raya dlm negara… masa bujang, raya kat Tpg.. dah berkahwin… bergilir2 Tpg dan Muar…

Thn nie aku nak kelainan sket… mandangkan anak2 pon dah besar, dah tak payah nak usung2 pampers dan semua pon dah bole makan pizza… ditambah plak bos kasi cuti raya panjang, 2 bulan gaji tetap jalan.. siap bagi advance bonus 5 bulan gaji laie…

Peh tu, duit jual saham ari tu pon dok ada laie… nak masuk dlm ASB, dah tak boleh, sbb dah limit…

Maka, dgn kondisi di atas ditambah dgn kebosanan asyik beraya dlm Mesia, aku mengajak famili aku beraya di tmpt2 menarik seluruh dunia thn nie… sambil2 tu, tgk camna org2 kat luar sana sambut raya…

Mula2 kami pi India… kalau kat sana tak pergi ke Taj Mahal, mmg tak sah le… itu le lambang cinta yg agung…

kat India tak lama sgt, sbb tak tahan panas… panas matahari satu cite… panas kari tu yg tak tahan… depa tak guna kari dlm peket… semua giling sendiri… tu yg perut tak leh nak terima tu…

Next stop, kami ke Mesir, tak jauh dr India… gi tgk piramid yg terkenal tu…

kat Mesir, mesti ada unta… dah ada unta, tak naik rugi le…

dr Mesir kami melintas ke benua Eropah laks… singgah kat Paris, tmpt yg aku selalu tingin nak pi…
kat situ ada eiffel tower…

dah boring kat Paris.. kami terus ke New York… tak gi ke pekan dia, sbb time tu tgh bnyk tunjuk perasaan psl 9/11 tu… kami gi bergambar kat statue of Liberty je…

peh tu… kami ke Hollywood laks… kat dlm tv, aku tgk perkataan Hollywood tu cam besar sgt… dah gi dekat2, tada le besar mana pon…

dr Hollywood ingat nak balik terus ke Mesia… tapi bila tgk duit ada laie 2 guni… kami pon transit kat Jepun sat… yg best bila dpt jumpa Doraemon… aku ada ajak dia pindah duduk kat Mesia… sbb kat Mesia kira glamer gaks dia… tapi dia tamo le…

dr Jepun, ingat nak lepak2 kat Seoul, tapi bila pk2 balik, bnyk thn aku membesar kat sana, takyah le nak singgah laie… boring le pi tmpt yg dah penah pi…

kami terus masuk ke China dan ke Tembok Besar… mmg ingat nak amik gmbr bnyk2… tapi dah semput dek kerana berjalan jauh… tembok besar tu panjang baii… kalau semput krn berjln kaki mcm aku tu kira normal laa… ada yg terkehel lutut laie…

Dah lps China tu… kami terus blk ke Mesia… terasa rindu laks kat tanah air sendiri… yg aku heran, org luar sana takde kuor rumah pon time raya… tmpt2 yg aku pi tu, kosong jaa.. agak2 depa semua layan cite hantu kat tv kot…

walaupon letih pusing dunia… tapi mmg satu pengalaman yg best laa…

owh.. lupa laks nak ucap.. selamat hari raya.. MAAF ZAHIR & BATIN…

kah kah kah…

5 Comments

Filed under Fotofolio

5 responses to “Hari Raya 2010

  1. Zailani

    Ya lah tu….

  2. Hairiah

    memang puas raya kali nie….

  3. Zura Osman

    salam..kt mana ni yer? tmpt2 menarik ni…

Leave a Reply

