Chap Goh Meh

Chap Goh Meh adalah perayaan ari ke 15 thn baru cina dan ari terakhir merayakannya… sempena dgn chap goh meh nie, k’jaan negeri P. Pinang telah mengadakan sambutan di Padang Kota Lama…

Berbagai acara dipersembahkan….
tarian singa/naga

chinggay

tarian Nyonya Melaka yg dijemput khas…

dlm ramai2 nyonya tu, ada sorang nyonya nie yg mendapat perhatian aku, aksi nyonya berkebaya biru kundang…

bape le umor nyonya nie ek..??

Memandangkan chap goh meh nie jatuhnya pada hari valentine org cina… telah bermula satu tradisi yg berasal dari P. Pinang, iaitu membuang limau yg ditulis dgn biodata pembaling (terutama wanita yg belum berkahwin) ke dlm laut, dgn harapan ada pemuda2 bakal suami, akan mengutip limau tersebut….

tapi kini, limau bukan sj dibaling oleh wanita yg tak bersuami, malah yg dah beranak pinak pon ada juga yg membaling… cuma depa dah ganti biodata diri dgn ucapan selamat dan juga lukisan mengikut kreativiti…

Balingan limau pertama dilakukan oleh Ketua Menteri P. Pinang…

dan diikuti oleh org lain…

ada jugak tarian singa akrobatik.. kali nie aku nakkan gmbr keempat2 kaki singa di udara, dgn penonton jadi foreground… ini sj yg dpt, tak pueh ati gaks…

acara kemuncak pd mlm tu adalah bunga api…. gmbr nie guna ‘tripod tangan’ di atas tanah sj…

owh… sblm balik, nyonya berkebaya biru kundang sempat bagi pose yg buatkan aku tak leh tido mlm… rasa mcm nak pi Melaka je… huhu…

hahaha….

1 Comment

Filed under Fotofolio

One response to “Chap Goh Meh

  1. tini

    gua vote ‘nyonya baju kebaya biru kundang’ hahaha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s