Qurban

AMARAN : mengandungi visual yg mungkin tidak menyenangkan….

Kejab ja masa berlalu, mcm baru sj sambut aidilfitri… skang dah aidiladha plak…

Aidiladha atau raya haji, tak dpt dipisahkan dgn ibadah qurban… baru nie, aku sempat bawak dua2 anak aku tgk org semelih lembu… nie first time bg depa…

reaksi depa agak terkejut juga, bila tgk lembu kena semelih.. darah bnyk.. Ifty kata dia mcm nak muntah…

Peh tu, aku cerita la kat depa secara ringkas sejarah qurban nie, di mana Allah menguji keimanan Nabi Ibrahim a.s apabila disuruh menyembelih anaknya sendiri Nabi Ismail a.s…
dan aku cerita sampai habis, sehingga Allah menggantikan kibas sebagai tukar ganti Nabi Ismail a.s…

Depa angguk2 mcm paham… paham ke tak, aku harap depa tak kata yg semelih qurban sesuatu yg kejam…

Selepas bercerita dgn depa, aku terpikir sejenak… mcm mana agaknya kalau aku yg diberi ujian mcm tu..?? aku sebagai seorang bapa, dpt merasa betapa beratnya hati apabila diperintahkan utk menyembelih anak sendiri… ishkk… tak dapat nak bayangkan… terasa betapa lemahnya iman yg ada dlm diri ini… masih bnyk kekurangan yg perlu diperbaiki… semoga kita diberi kekuatan oleh-Nya apabila diuji-Nya…

Leave a comment

Filed under Fotofolio

Leave a Reply

