Tag Archives: anak

Island Safari pt2 : Human Interest

Terdpt 5 pulau dlm trip island safari nie… Gusungan, Mabul, Maiga, Bodgaya dan Bohey Dulang…

Pulau Gusungan…
Otw ke Mabul, singgah kejab ja kat pulau nie… pulau tu kecik ja, ada lebih kurang 3-4 batang pokok, dan lebih kurang 10 buah rumah sj…


Tengah menyusu anak…


bedak sejuk… identiti wanita Palaoh…


Mak yg menyusu anak tadi… menerima ole2 dr tanah besar…

Pulau Mabul…
mlm pertama di pulau Mabul, terkena tempias ribut dr Pilipina… bergoyang chalet atas air yg kita org duduk…


Awan mendung bawak hujan…


atok nie masak air guna kayu api… rasanya gmbr nie aku sorang ja yg ada… sbb photog2 lain tak bangun tido lg.. hihi..


Terpengaruh dgn org yg suka tunjuk jari 1…


Cucu ngan atok… atok depa bukak kedai jual cenderamata…


rambut kaler semulajadi.. tak payah nk pi saloon…


mcm comel jee… mcm comel jee…


my favorite… manis je senyuman dia…

Pulau Maiga…
Terletak di utara Semporna… berjiran dgn pulau Bodgaya dan beberapa pulau lain.. dr pulau nie, boleh nmpk bukit bukau di kwsn Lahat Datu…


Pulau nie takda sekolah.. budak2 nie main dr pagi sampai ptg..


budak darat blk rmh naik beskal atau motor.. depa blk rumah naik sampan…


lagi bedak sejuk dlm versi hitam putih…


jelingan marah, sbb amik gmbr depa tgh basuh baju…


main.. main jugak… adik tetap kena jaga…


bedak sejuk lagiii..

Pulau Bodgaya…
Kat sini terletak perkampungan air Bajau Laut…

Kayuh blk rumah… depa guna jam matahari.. hihi..


bedak sejuk dan lendir dr hidung…


taman permainan depa…


Atok dan cucu.. si cucu menangis sbb dia tak dpt gula2…


maximun load, sorang terpaksa berkorban…


tak payah life jacket pon…

Advertisements

Leave a comment

Filed under Fotofolio

Cerapan Hilal

Pusat falak Sheikh Tahir terletak di Pantai Acheh Balik Pulau, merupakan antara di beberapa pusat falak utk melihat anak bulan, samada utk menentukan tarikh puasa, hari raya aidilfitri atau pun hari raya aidiladha..

Saban thn, aku tunggu ja pengumuman oleh Majlis Raja2 di tv… tapi kali nie, kawan2 ajak pi tgk sendiri org teropong anak bulan…

Walaupun cuaca baik pada hari melihat anak bulan, tetapi keadaan berawan tebal, menyukarkan utk lihat matahari, apatah lagi nk nampak anak bulan…

Pemandangan di bahagian paling atas pusat falak…

Nie antara teropong2 yg digunakan utk melihat anak bulan…

ramai juga yg hadir utk melihat anak bulan nie… selama nie aku duk ingat, hanya org2 tertentu ja yg boleh pi tgk… rupanya org ramai pon boleh juga join…

masa kat sana, jumpa sorang ustaz yg kira otai jugak la bab astronomi… bnyk ilmu2 baru yg dia share… dr mcm mana bulan dilahirkan, usia anak bulan, tebal nipis anak bulan, kedudukan anak bulan dan mcm2 lagi le.. sampaikan aku rasa mcm budak baru masuk skolah…

kalau ilmu yg ustaz tu ada pon dah kira hebat, tu baru sebahagian kecik je dr ilmu2 yg Tuhan bagi kat kita..

bayangkanlah ilmu Dia… subhanallah…

1 Comment

Filed under Fotofolio

1 May : Penang Road

Jln2 Penang Road ngan famili… sambil2 shoot santai… 🙂

B e c a

S a h a b a t

T e m p a h a n ‘ T i k e t ‘

A n a k K a k i L i m a

Leave a comment

Filed under Fotofolio