Tag Archives: pantai

Cerapan Hilal

Pusat falak Sheikh Tahir terletak di Pantai Acheh Balik Pulau, merupakan antara di beberapa pusat falak utk melihat anak bulan, samada utk menentukan tarikh puasa, hari raya aidilfitri atau pun hari raya aidiladha..

Saban thn, aku tunggu ja pengumuman oleh Majlis Raja2 di tv… tapi kali nie, kawan2 ajak pi tgk sendiri org teropong anak bulan…

Walaupun cuaca baik pada hari melihat anak bulan, tetapi keadaan berawan tebal, menyukarkan utk lihat matahari, apatah lagi nk nampak anak bulan…

Pemandangan di bahagian paling atas pusat falak…

Nie antara teropong2 yg digunakan utk melihat anak bulan…

ramai juga yg hadir utk melihat anak bulan nie… selama nie aku duk ingat, hanya org2 tertentu ja yg boleh pi tgk… rupanya org ramai pon boleh juga join…

masa kat sana, jumpa sorang ustaz yg kira otai jugak la bab astronomi… bnyk ilmu2 baru yg dia share… dr mcm mana bulan dilahirkan, usia anak bulan, tebal nipis anak bulan, kedudukan anak bulan dan mcm2 lagi le.. sampaikan aku rasa mcm budak baru masuk skolah…

kalau ilmu yg ustaz tu ada pon dah kira hebat, tu baru sebahagian kecik je dr ilmu2 yg Tuhan bagi kat kita..

bayangkanlah ilmu Dia… subhanallah…

Advertisements

1 Comment

Filed under Fotofolio